poniedziałek, 19 stycznia 2015

[51] "Sabriel" (Stare Królestwo #1) - Garth Nix

Autor: Garth Nix
Tytuł oryginału: "Sabriel"
Liczba stron: 357
Cykl: Stare Królestwo
Tom: I
Gatunek: Fantasy
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Data wydania: 20 listopada 2014
Moja ocena: 9/10

Garth Nix (ur. 1963) - jeden z najważniejszych na świecie twórców literatury młodzieżowej. Największym sukcesem cieszy się jego seria o Starym Królestwie, do której zalicza się: "Sabriel", "Lirael", "Abhorsen" oraz "Clariel"."Abhorsen" znalazł się na czołowych miejscach listy bestsellerów "New York Timesa". Nix jest także autorem siedmiotomowej serii "Klucze do Królestwa".

"Wystarczy tylko jeden wojownik, by zwyciężyć śmierć."

Sabriel jest jedyną córką maga Abhorsena. Dziewczyna dorasta w bezpiecznym świecie Wawerley College, z daleka od rodzinnej krainy. Jednak, gdy dowiaduje się, że jej ojciec zaginął, opuszcza szkołę, porzuca spokojne życie i wyrusza na spotkanie z przeznaczeniem.
Aby zmierzyć się z potęgą Krainy Zmarłych, musi przekroczyć granice Starego Królestwa. Nie wie jeszcze jednak, że złe moce nie śpią, a droga do Ostatniej Bramy okaże się trudniejsza, niż przypuszczała.
Czy Sabriel uda się odnaleźć ojca?
Czy w świecie ciemności i magii jej ryzykowna wyprawa się powiedzie?
Kim okażą się tajemniczy towarzysze jej podróży?

"Nekromantą? - dokończył Abhorsen - Tylko w pewnym sensie. Kochałem kobietę, która tu leży. Żyłaby nadal, gdyby pokochała kogoś innego. Ale tak się nie stało."


"Sabriel" jest powieścią, której nie nazwałabym młodzieżową. Jest bardzo przemyślana i nie łatwo się ją czyta, zwłaszcza na początku. Zawiera on dużo informacji o Starym Królestwie i ciężko mi było to wszystko zapamiętać. Jednak z czasem można się przyzwyczaić do stylu, jakim jest pisana, bo z pewnością nie jest to styl jakim pisane są książki, które czytam na co dzień.
Po przeczytaniu samego opisu, od razu nasunął mi się Tolkien i świat stworzony w jego powieściach. Jednak autor stworzył własny świat. Ze swoją historią, mitologią i tajemnicami. Z pewnością nie było to dla niego łatwe, ale podoba mi się, że stworzył coś oryginalnego, coś... własnego. W książkach fantasy najczęściej spotykamy wampiry, wilkołaki, anioły, elfy, czarownice... Natomiast pan Nix postawił na coś zupełnie innego.

Głowna bohaterka należy do tych, które najbardziej mi się podobają w tego typu powieściach. Odważna osiemnastolatka, która zrobi wszystko, byleby uratować własnego ojca. W drodze na ratunek odkrywa coraz to mroczniejsze strony Starego Królestwa, z którym spotyka się po raz pierwszy od najmłodszych lat. Spotyka także godnych siebie przeciwników, z którymi musi się zmierzyć, aby móc ruszyć w dalszą drogę.

Reasumując, książka bardzo przypadła mi do gustu i mam nadzieję, że przeczytam pozostałe części. Fantasy, właśnie takie, jakie tworzy pan Garth Nix, jest cenionym przeze mnie gatunkiem, gdyż jest bardzo rzadko spotykane. Zdecydowanie polecam! :)



Za możliwość przeczytania powieści dziękuję bardzo:

Seria o Starym Królestwie:

2 komentarze:

  1. Ech, to chyba mam kolejną serię do czytania i kolekcjonowania. :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapowiada się niezwykle ciekawie. Uwielbiam fantastykę, więc to może być pozycja dla mnie.

    OdpowiedzUsuń

Każdy dodany przez Was komentarz jest dla mnie motywacją do dalszego recenzowania. :)
Dziękuję Wam bardzo za ten miły gest i zachęcam do komentowania, bo dla Was to niewiele, a dla mnie naprawdę dużo! ^^