wtorek, 16 czerwca 2015

[77] "Złodziejka książek" - Markus Zusak

 Autor: Markus Zusak
Tytuł oryginału: "The Book Thief"
Liczba stron: 496
Gatunek: Literatura współczesna/piękna/dramat
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Moja ocena: 10/10

Markus Zusak - urodził się w Sydney w 1975 roku i jest znany czytelnikom na całym świecie. Jego pierwsza powieść, "The Underdog", zyskała uznanie krytyków w Australii. Napisana w 2005 roku "Złodziejka książek" stała się jego - do tej pory - najsłynniejszą powieścią. Zusak mieszka w Sydney, gdzie pisze, czasem pracuje też jako nauczyciel angielskiego w szkole średniej oraz gra w drużynie piłkarskiej, która nigdy nie zwycięża.

Liesel Meminger swoją pierwszą książkę ukradła podczas pogrzebu młodszego brata. To dzięki "Podręcznikowi grabarza" nauczyła się czytać i odkryła moc słów. Później przyszedł czas na kolejne książki: płonące na stosach nazistów, ukryte w bibliotece żony burmistrza i wreszcie te własnoręcznie napisane... Ale Liesel żyje w niebezpiecznych czasach. Kiedy jej przybrana rodzina udzieliła schronienia Żydowi, świat dziewczynki zmienił się na zawsze...

Do tej książki już zabierałam się od prawie roku, ale w końcu mi się udało.
Już na samym początku bardzo spodobał mi się fakt, iż cała historia opowiadana jest z perspektywy śmierci. Nie takiej śmierci w postaci kostuchy w czarnej szacie i z kosą. Jej uosobieniem był starszy mężczyzna, bez jakichkolwiek znaków szczególnych.
Powieść nie jest o wojnie, lecz z wojną w tle. Znajdziemy w niej także miłość - ale nie romans, lecz wątek o tym, żeby kochać, gdyż jutro może być już za późno - a także przyjaźń, przywiązanie, łzy, książki i śmierć, dużo śmierci...

Sama w sobie polubiłam jej personifikację. Wydawało się, jakby to nie ona uśmiercała ludzi, lecz tylko zabierała ich dusze i pozwalała wreszcie odpocząć od świata, wyzwalała ich od cierpienia. Śmierć została przedstawiona jako sympatyczna, współczująca i opiekuńcza "osoba". Markus Zusak wzbudził tą osobą moją sympatię.

Książka ta na zawsze zostanie w mojej pamięci i pewnie jeszcze nie raz po nią sięgnę.
Ostatnio miałam okazję obejrzeć także jej ekranizację, która - równie mocno jak książka - wzruszyła mnie i poruszyła do łez.
Gorąco polecam!

8 komentarzy:

  1. Wszędzie widziałam (i widzę nadal) pozytywne opinie co do tej książki, dlatego jest ona już u mnie na półce. Mam do niej duże oczekiwania, a wydanie jest przepiękne <3
    gabxreadsbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Zarówno książka jak i film godne polecenia :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszyscy zachwalają tę książkę, a ja dostałam blokady na nią. Nie wiem czy kiedyś uda mi się ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wszyscy polecają tę książkę, a ja nie miałam jeszcze okazji po nią sięgnąć. Mam zamiar to prędko nadrobić!

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam tą książkę, jest piękna film też oglądał, ale książka wygrywa wszystko ;)
    Pozdrawiam:

    http://odkryc-tajemnice-ksiazek-recenzje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. niby chce czytać a się boje :C

    OdpowiedzUsuń

Każdy dodany przez Was komentarz jest dla mnie motywacją do dalszego recenzowania. :)
Dziękuję Wam bardzo za ten miły gest i zachęcam do komentowania, bo dla Was to niewiele, a dla mnie naprawdę dużo! ^^