niedziela, 31 sierpnia 2014

[22] "Zanim umrę" - Jenny Downham

Autor: Jenny Downham
Tytuł oryginału: "Before I die"
Liczba stron: 272
Gatunek: Literatura młodzieżowa/ Dramat
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Moja ocena: 10/10

Opis Wydawcy: "Każdy musi umrzeć.
Szesnastoletniej Tessie zostało zaledwie kilka miesięcy życia, więc rozumie to lepiej niż inni. Przygotowała jednak listę dziesięciu rzeczy, które chce zrobić przed śmiercią. Na pierwszym miejscu umieściła seks. Termin - tego wieczoru."


Moja Opinia: Książka, którą przypadkiem znalazłam na jednej z półek, wędrując między regałami w bibliotece miejskiej. Pierwsze co rzuciło mi się w oczy to tytuł. Najpierw byłam pewna, że będzie to jedna z tych historii o anorektyczkach bądź bulimiczkach, ale nic z tego. Tessa jest chora na białaczkę limfoblastyczną. Ostatnie kilka miesięcy swojego życia nie ma zamiaru spędzać użalając się nad sobą w łóżku. Chce się wyszaleć i zrobić rzeczy, o których marzy. Sporządziła nawet listę tych rzeczy. Na pierwszym miejscu już wiecie (po przeczytaniu opisu wydawcy), co postanowiła zrobić. Niespecjalnie jej się to udało. Ale ma to z głowy i może skreślić to ze swojej listy. Pozostają jeszcze narkotyki, bycie sławną... Ale jaką rolę odegra w życiu Tessy chłopak z sąsiedztwa - Adam?
Czy dziewczyna zdąży wykonać wszystkie wymarzone rzeczy przed śmiercią?

Czytając tę powieść jest niemożliwe, aby nie uronić chociaż kilku łez. Po przeczytaniu jej popłakałam się, jak małe dziecko. Książka uczy, że trzeba cieszyć się życiem i żyć jakby każdy nasz dzień był dniem ostatnim.
Na podstawie tej powieści powstał również film pt.: "Niech będzie teraz". W głównej roli wystąpiła Dakota Fanning, która idealnie zagrała rolę szesnastoletniej Tessy.
Ekranizacja jak dla mnie niezbyt udana, ale w każdym wypadku uboga. Wiele rzeczy zmienionych oraz pominiętych. Jeśli miałabym ocenić film dałabym 4,5/10.
Choć nie zaprzeczę, że jego koniec również doprowadził mnie do łez.
Polecam! :)

"To uczucie przychodzi i odchodzi. Ludzie myślą, że chorzy są odważni i nieustraszeni, lecz to nieprawda. Mam wrażenie, jakby ciągle ścigał mnie jakiś psychol, jakby w każdej chwili mógł mnie zastrzelić. Ale czasem zapominam o strachu na wiele godzin." 

5 komentarzy:

  1. Ładnie, kolorowo, ciekawe teksty oraz poprawnie stylistycznie.
    Na pewno tutaj jeszcze zajrzę. Zapraszam do mnie:
    http://progame.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. Patrzę i czuję sie jakbym czytała tą książkę, choć jej nie czytałam. Ale może w wolnej chwili po nią sięgnę. Recenzja dobrze napisana choć muszę przyznać, że dla mnie to za dużo czerwieni. Dla odmiany tekst w poście mógłby być czarny ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbowałam dać czarny, ale to jest domyślny kolor dla szablonu i gdy zaznaczam tekst na czarno podczas pisania postu to i tak później jest czerwony. ;/

      Usuń
  3. bardzo mnie zachęciłaś do przeczytania, lubię takie wzruszające książki :)
    zapraszam na mojego bloga kulinarnego: http://kittys-cookies.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka ciekawie się zapowiada a że ja jestem miłośniczką książek ( dosłownie ) to na pewno ją przeczytam. Ta książka przypomina mi trochę taki film gdzie chłopiec cierpiał na jakąś tam chorobę i zrobił listę 10 rzeczy które przed śmiercią chciał by zrobic/przeżyc.

    OdpowiedzUsuń

Każdy dodany przez Was komentarz jest dla mnie motywacją do dalszego recenzowania. :)
Dziękuję Wam bardzo za ten miły gest i zachęcam do komentowania, bo dla Was to niewiele, a dla mnie naprawdę dużo! ^^