poniedziałek, 28 września 2015

[94] "Gwiazd naszych wina" - John Green

Autor: John Green
Tytuł oryginału: "The Fault in Our Stars"
Liczba stron: 320
Gatunek: Literatura młodzieżowa/piękna/Dramat
Wydawnictwo: Bukowy Las

John Green jest pisarzem amerykańskim, autorem bestsellerów z listy "New York Timesa". Debiutował znakomitą powieścią "Szukając Alaski", porównywaną z "Buszującym w zbożu" J. D. Salingera, opublikował następnie kilka powieści, jednak to ostatnia z nich - "Gwiazd naszych wina" - przyniosła mu ogromną poczytność i splendor. Jest laureatem licznych nagród literackich, m. in.: The Printz Medal, Printz Honor i Edgar Award. Mieszka z żoną i synem w Indianapolis. Wraz z bratem Hankiem prowadzi Vlogbrothers, jeden z najpopularniejszych projektów wideo w sieci.*

"Hazel choruje na raka i mimo cudownej terapii dającej perspektywę kilku lat więcej, wydaje się, że ostatni rozdział jej życia został spisany już podczas stawiania diagnozy. Lecz gdy na spotkaniu grupy wsparcia bohaterka powieści poznaje niezykłego młodzieńca Augustusa Watersa, następuje nagły zwrot akcji i okazuje się, że jej historia być może zostanie napisana całkowicie na nowo."

"(...) - Okay - powiedział, gdy minęła cała wieczność. - Może "okay" będzie naszym "zawsze".
- Okay - zgodziłam się".


O książce tak naprawdę dowiedziałam się, kiedy natknęłam się na zwiastun jej ekranizacji. Bardzo mi się spodobał i potwornie kusiło mnie, aby obejrzeć film, ale przysięgłam sobie, że nie zrobię tego zanim nie przeczytam książki - w końcu to ona była pierwsza w kolejności. Przez kilka tygodni nie miałam w ogóle możliwości jej przeczytania, ale w końcu wpadła w moje ręce...

Hazel jest nastolatką, która swoją chorobę uważa za wyrok śmierci i ze względu na nią przestało jej już zależeć na czymkolwiek. Nie wychodzi z domu, nie spotyka się z żadnymi przyjaciółmi - chyba nawet takowych nie ma. Rodzice jednak pragną dla niej normalnego życia, więc zmuszają ją, aby uczęszczała na spotkania grupy wsparcia. Tam Hazel poznaje czarującego Augustusa Watersa, któremu wpada w oko. Od razu przypadają sobie do gustu i zaczynają się spotykać, początkowo jako przyjaciele.
Jednak sprawy zaczynają się komplikować, między nich wkracza złośliwy rak i wspólnie muszą walczyć o życie tego drugiego.
Czy wspólnie pokonają chorobę i uda im się spędzić razem wieczność?

Książka jest naprawdę wzruszająca, nie znam nikogo, kto nie uroniłby przy niej choćby kilku łez. Jest to druga z kolei książka Johna Greena, którą udało mi się przeczytać. Pierwsza to, ze współautorstwem Davida Levithana, "Will Grayson, Will Grayson".
Autor pisze w sposób beztroski, z kompletną swobodą, co bardzo przypadło mi do gustu.
Czasami "Gwiazd naszych wina" było monotonne i z leksza przynudzające, jednak i tak jest jedną z najlepszych książęk poruszających tego typu problematykę, jakie przeczytałam.
Jak najbardziej polecam! :)

OCENA: 8/10

*źrodło: www.bukowylas.pl

4 komentarze:

  1. Bardzo dobrze zrobiona recenzja. Bardzo możliwe iż przeczytam sobie tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna książka i piękny film

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam na nią ochotę od dłuższego czasu, z resztą na ekranizację również. Ale najpierw książka, potem film! :)
    Bo kocham czytać!

    OdpowiedzUsuń
  4. Kocham tą książkę <3 Czytałam już ją 2 razy i nadal mi się nie znudziła, więc planuję ją jeszcze parę razy przeczytać ;)
    Osobiście ''nie chciało mi się czytać'' pod koniec książki, kiedy Augustus umiera ( :((( ) ale ogólnie, bardzo dobrze napisana książka :)
    + książka pisana w 1 osobie w czasie przeszłym - co szczególnie lubię :)
    Pozdrawiam,
    zdjeciapelneinspiracji.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Każdy dodany przez Was komentarz jest dla mnie motywacją do dalszego recenzowania. :)
Dziękuję Wam bardzo za ten miły gest i zachęcam do komentowania, bo dla Was to niewiele, a dla mnie naprawdę dużo! ^^