poniedziałek, 28 marca 2016

[118] "Forrest Gump" - Winston Groom

Autor: Winston Groom
Tytuł oryginału: "Forrest Gump"
Liczba stron: 280
Gatunek: Komedia
Wydawnictwo: Zysk i S-ka

Winston Groom (ur. 1944) - podobnie jak jego słynny bohater pochodzi z Mobile w stanie Alabama. Po ukończeniu studiów walczył w Wietnamie, co zaowocowało napisaniem głośnej powieści "W lepszych czasach" (1978). Inne jego książki - nominowana w 1984 do Nagrody Pulitzera "Conversations with the Enemy", której jest współautorem, "Kiedy umiera lato" (1982), "Only" (1994) i "Shrouds of Glory" (1995), także cieszyły się dużym powodzeniem. Jednak najgłośniejszą jego książką jest sfilmowana przez Roberta Zemeckisa powieść "Forrest Gump", wydana po raz pierwszy w 1986.

"Poznajcie Forresta Gumpa, sympatycznego i zaskakująco łebskiego bohatera tej nadzwyczajnej odysei kosmicznej. Forrest najpierw - dość przypadkowo - zostaje gwiazdą drużyny futbolowej Uniwersytetu Alabama, później jedzie do Wietnamu, gdzie staje się bohaterem wojennym, robi też karierę jako światowej klasy pingpongista i zapaśnik oraz potentat handlowy. W samym środku swoich przygód porównuje wojenne blizny z Lyndonem Johnsonem, odkrywa prawdę o Richardzie Nixonie i przeżywa wzloty i upadki, pozostając wierny swej jedynej i prawdziwej miłości - Jenny. Jednocześnie przez całe swoje życie z dziecięcą mądrością i nieustannym zdziwieniem nie przestaje się przyglądać otaczającym go ludziom. W powieści obserwujemy nadzwyczajną podróż przez trzy dekady kulturowego obrazu Ameryki. Forrest Gump ma do opowiedzenia cholernie dobrą historię - by w nią uwierzyć, trzeba ją po prostu przeczytać".*

"Życie jest jak pudełko czekoladek - nigdy nie wiesz, co dostaniesz..."


Na pewno każdy z Was zna już historię Forresta Gumpa, chociażby z filmu, który na jego podstawie powstał (z Tomem Hanksem w roli głównej). Z tą książką miałam styczność w gimnazjum, jednak ostatnio postanowiłam ją sobie odświeżyć.

Forrest Gump jest głupkiem. Przynajmniej tak i jeszcze na wiele innych sposobów jest nazywany przez ludzi z jego otoczenia. Może nie słynie ze swojego intelektu, ale uwierzcie mi, nie jest idiotą, choć nawet sam tak o sobie myśli.
Mimo, że czasem mózg mu się "zacina", ten człowiek do czegoś doszedł, coś w życiu osiągnął. I to wielkie COŚ. Ci, co widzieli tylko film, nie widzieli nawet połowy jego przygód. W książce Forrest poleciał w kosmos, cztery lata żył w dżungli wśród tamtejszych, przyjaźnił się z orangutanem, został sławnym zapaśnikiem. I to nie wykształcenie sprawiło, że to wszystko osiągnął. To właśnie jego dziwny sposób myślenia oraz to, że jego losy splatają się z najnowszą historią Ameryki, mu w tym pomogło.

Ta książka udowadnia, że nie trzeba mieć samych szóstek na świadectwie, aby stać się kimś, zaistnieć w tym świecie. Wystarczy chcieć, marzyć i starać się za tymi marzeniami podążać. Chociaż... Forrest nawet o tym wszystkim nie marzył. Ale cóż, to tylko książka. Jednak morałów z niej można wyciągnąć masę.

Winston Groom musiał mieć naprawdę mnóstwo pomysłów na przygody, aby stworzyć tak wspaniałą książkę. Najbardziej chyba w jego stylu pisania przypadła mi do gustu pierwszoosobowa narracja pisana w sposób, jakby naprawdę pisał ją idiota. Można to dostrzec już na pierwszej stronie. Mam na myśli gramatykę. Dzięki temu możemy się poczuć, jakbyśmy naprawdę siedzieli z Forrestem na tej filmowej ławeczce i słuchali, jak opowiada o swoich życiowych przygodach i sukcesach.
Według mnie, w dzisiejszych czasach każdy powinien znać jego historię. Jedni wolą film, ale ja jednak zachęcam Was do sięgnięcia po książkę. :)

Polecam gorąco! :)

OCENA: 10/10 

*źródło: lubimyczytac.pl

7 komentarzy:

  1. Ani filmu, ani książki nie widziałem/czytałem. Nie wiem, czy będę chciał to czytać, bo przygody Forresta są trochę nieprawdopodobne...
    Recenzja jak zwykle świetna! <3
    http://book-dragon-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie sięgnęłam po ten klasyk, klasyków, ale niebawem zamierzam:) świetny blog:)
    http://przewodnik-czytelniczy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam ją kilka lat temu. Wtedy nieco mi się dłużyła. Teraz z chęcią sięgnę po nią ponownie. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Koniecznie muszę przeczytać i książkę oraz w końcu zobaczyć film!;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie czytałam tej książk, ale film ogladalam i mi się podobał. Więc książka z pewnością mi przypadnie do gustu.
    Serdecznie pozdrawiam
    Www.nacpana-ksiazkami.blogspot.de

    OdpowiedzUsuń
  6. Niedawno miałam okazję film oglądać - zdobył szturmem moje serce :3

    OdpowiedzUsuń

Każdy dodany przez Was komentarz jest dla mnie motywacją do dalszego recenzowania. :)
Dziękuję Wam bardzo za ten miły gest i zachęcam do komentowania, bo dla Was to niewiele, a dla mnie naprawdę dużo! ^^